A dmon eredetileg istent jelentett (grgl: ???µ??). Ksbb az isteneknl alacsonyabb, az embereknl magasabbrend lnyeket jelltk ezzel a nvvel.
A dmonok, a mitolgikban az istenek s az emberek kztt llnak s lehetnek jszndkak, vagy akr gonoszak is. Azonban legyen akrmilyen jellem is, a legtbb dmon kpes a tudat befolysolsra, msok megszllsra. Szinte minden np mitolgijban tallkozhatunk velk: az kori egyiptomiak kpzelete szerint mrhetetlen sok ily dmon van, kik mindentt az ember kzelben laknak, a vzben, fldben s levegben. Az indusok krlbell 30000 dmont imdnak. A kaldoknl is vannak tzi, lgi stb. szellemek. A perzsknl vannak j s rossz szellemek, izedek s dewek, amazok Ormuzd orszgban laknak, emezek Ahrimanban. A zsidknl is ksbb, mikor a babiloni fogsg idejben a perzskkal rintkeztek, kifejldtt egy dmonologia, mely alapjban hasonlt is a perzsra.
A grgknl
Az kori grgknl a dmonok, mint a fistenek ksri, szolgi jelennek meg, s mint ilyenek kln egynisget s nevet kapnak (pl. Deimosz s Phobosz Arsz mellett), rszint pedig egyes emberekhez (npekhez is) vannak kirendelve, s azokat ksrik szletsktl kezdve hallukig. Majd gy kpzelik, hogy minden embernek lehet j s rossz dmonja (agathodaimon, kakodaimon), majd hogy azon egy dmon tesz jt s rosszat. Ilyen dmon hres pldja Szokratsz daimonionja, akinek szavt hallja s aki t mindig a rossztl megvja. Az jplatonikusok rendszerben a dmonok fontos helyet foglalnak el, als istensgek, kik istenek s emberek kzt kzvettenek s az isteni parancsokat hajtanak vgre.
Keresztnysgben
Michael Pacher: Szent goston s a Stn az 1483-ban elkszlt novacellai Egyhzatyk-oltron
A Biblia a dmonokat nem mitikus, hanem ltez, de lthatatlan lnyekknt mutatja be. A dmonok olyan szellemi lnyek, akik Stn kirlysgban a gonosz angyalok alatti hatalmi szinten vannak. Testk nincs, fldkzelben lnek, s legfbb cljuk az, hogy emberek testbe kltzhessenek s bns kvnsgaikat rajtuk keresztl vgrehajthassk. Vezetjk Belzebub, a dmonokat a Biblia tiszttalan, illetve gonosz szellemeknek is nevezi.
Lucifer lzadsnak kvetkezmnye, hogy a vilgban felbomlott a harmnia, s egy gigantikus szellemi harc kezddtt Isten kirlysga s Stn kirlysga kztt.
Jzus Krisztus szolglatnak szerves rsze volt a dmonok kizse az emberekbl. (Lsd pldul Mt evangliuma 12:28; Mrk evangliuma 1:34, Lukcs evangliuma 13:32), egyes esetekben gy gygytva meg embereket (Mt 9:33), br a Biblia nem lltja, hogy minden betegsget dmonok okoznak. Jzus az apostoloknak is hatalmat s utastst adott a dmonok kizsre (Mt 10:8; Mrk 3:14-15), valamint ezt Mennybe menetele eltt kiterjesztette a benne hvkre (Mrk 16:17)
Egyes vlekedsek szerint a keresztnysg kezdetn az emberek abban a hitben ltek, hogy a betegsgeket dmonok okozzk, ezrt a dmon-zs ismert mestersg volt akkoriban.
A keresztnysg els szzadban a dmonokban val hit igen ers volt; a rgi pogny istenek mind gonosz dmonokk vltak, de ms dmonokban is hittek, akik egytl-egyig gonoszok voltak s isten ellensgei, valamint k voltak okai az egsz pognysgnak, elvaktva az emberek eszt
A mai keresztnyek kztt a Biblit isteni tekintllyel rendelkez, ihletett mnek elfogadk kztt tovbbra sem vitatott a dmonok ltezse, sem az, hogy a Jzus nevbe vetett hit ltal azokat ki lehet zni
|