A kzpkor hajnaln a keresztnysgben kialakult egy olyan felfogs, hogy Krisztus kereszthalla az rdgnek fizetett olyan vltsgdjknt is tekinthet, amelynek rvn Jzus felszabadtotta az embereket az rdg hatalma all. A katolikusok szerint az rdg hatalmban lvkbl Krisztus nevvel lehet kizni az rdgt. Ezt a felfogst exorcizmusnak nevezik. A kzpkor sorn egyre ltalnosabb vlt az rdgkben val hit, ennek kvetkeztben a npi hiedelmek s babonk is mind nagyobb hatalmat tulajdontottak nekik. Az egsz Eurpban elterjedt npi hiedelmek szerint az rdg nemcsak szemlyesen kpes megjelenni, hanem maga helyett aprbb, illetve nlnl alsbbrend szellemeket is az emberekre tud kldeni. Ilyenek lehetnek pldul a lidrcek, a mank, a boszorknyok, a koboldok, a trpk, vagy esetleg a gonosz tndrek. A keresztny hitbe belevdott az az elkpzels, hogy br ltezik az rdgk ltal igazgatott knkves pokol, annak minden szrnysges knjval egytt, mgis Szz Mria kzbenjrsval s az egyhz segedelmvel az rdgnek lelkket elad elkrhozottak is megmeneklhetnek a pokoltl
A katolikus felfogs szerint az emberek egy rszt azrt volt kpes megszllni az rdg, mert letket megzavarta a bn, s a rossz foglalta el azt a helyet, ahol az Isten szeretne lakozni. Jzus Krisztus azrt jtt el az emberek kz, hogy az embert megszabadtsa ennek a bnnek s a rossznak az uralma all. Mindebbl az kvetkezik, hogy Jzus dmonokat ztt ki, vagyis a gonosz llektl megszllott embereket megszabadtott azrt, hogy helyet teremtsen bennk Istennek. A katolikus egyhzban folytatott exorcizmus Jzusnak ezt a pldjt kveti, vagyis az imdsg erejvel kizi az rdgt, s ezzel a bnt az emberek lelkbl, ami ltal utat nyit szmukra Isten befogadsra. Az 1673-ban elfogadott A Katolikus Egyhz Katekizmusa gy r errl: "Az (…) rdgzs a gonoszlelkek kizst clozza, vagy a megszllottsgtl akar megszabadtani, s ezt Jzus lelki hatalmval teszi, amit az Egyhzra bzott." Ez a katekizmus mr pontosan megnevezte azt is, hogy mit jelent az rdg ltal megszllottnak lenni: "Ha valaki nagy szmban hasznl ismeretlen nyelvekbl szrmaz szavakat, vagy megrti azokat, tvoli vagy rejtett dolgokrl tud, kpessgeit meghalad errl tesz tansgot, s mindezzel egytt heves ellenllst tanst Istennel, a Szzanyval, a kereszttel s a szentkpekkel szemben." Mindebbl az kvetkezik, hogy az rdgzs a katolikus egyhznak abban a hitben gykerezik, hogy a Stn s a gonosz lelkek lteznek, s az rdg, illetve a gonosz lelkek olyan kros befolyst gyakorolnak az emberekre, mint amilyen a megtveszts, a ktsznsg, a hazugsg s a zrzavar.
A keresztny tants szerint minden hv a keresztelsekor meghvst kapott az letszentsgre, minden emberben teremtettsge okn jelen van az istenkpisg. Ezt az istenkpisget az sbn, valamint a szemlyes bnk elhomlyostottk, de a tkletessgre trekv ember hsies pldamutatsval s szeretetvel kpes felragyogtatni magban ezt az istenkpisget, ezltal pedig szentt vlik. A keresztny szentek irnti tisztelet s elismers teht visszaszrmazik a Teremtre, aki minden szentsg sforrsa. A keresztnysg szentjei kzl sokan voltak olyanok, akiket megksrtett az rdg, de szembeszlltak vele, kpesek voltak azt krnyezetkbl elzni, s csodatteleikkel hveiket Istenhez kzelebb hozni. Az polk vdszentjeknt is tisztelt Szent gott (?-205) pldul olykppen ksrtette meg az rdg, hogy a keresztnysggel leszmolni igyekv rmai hatalom szzessgi fogadalmnak megtrse rdekben egy bordlyhzba zratta t. Br Szent gott tzes rudakkal knoztk, testt vashorgokkal szaggattk, mgsem engedett a ksrtsnek, s nem szegte meg szzessgi fogadalmt. Ekkor knzi levgtk a melleit, de sebei csodlatos mdon begygyultak, amikor Szent Pter megjelent eltte. A rmaiaknak vgl gy sikerlt meggyilkolniuk t, hogy izz sznnel kevert cserpdarabok kzt hempergettk. A Diocletianus csszr parancsra kivgzett Antiochiai Szent Margit (?-304?) vrtant a Tizenngy Segt Szent egyikeknt tartjk szmon. A hagyomnyok szerint apja pogny volt, de neveljnek hatsra keresztnny vlt. Egy Olybrius nev pogny prefektus beleszeretett, akinek kzeledst azonban visszautastotta. Mivel btran keresztnynek vallotta magt, tmlcbe vetettk. Brtnben az rdg srkny alakjban jelent meg eltte, st a szrny le is nyelte, de Margit a srkny gyomrban is magasra emelte a feszletet, aminek kvetkeztben a szrny gyomra megrepedt, s Margit gy kiszabadulhatott. Ekkor az rdg dmonokat, gonosz szellemeket kldtt r, de ers hitvel azokat is sikerlt elznie. Brtnbeli szenvedseinek lttn pognyok ezrei trtek keresztny hitre, ezrt Margitot a rmaiak nyomban lefejeztk.
A korakzpkori szentek kzl a Prizs vdszentjeknt tisztelt Szent Genovvt (422 krl-500 krl) is megksrtette az rdg, mghozz oly mdon, hogy az egyik alkalommal, amikor Genovva a templomba ment imdkozni, az rdg elfjta a kezben tartott gyertyt. Genovva azonban nem ijedt meg, hanem az imdsg erejvel elzte magtl az rdgt, hitben pedig mg tovbb ersdtt. Az r szrmazs, s valsznleg az V szzad derekn szletett Szent Brigitta (?-525) aptnt legendja kornak egyik leghatkonyabb rdgzjeknt tartja szmon. A hagyomny szerint rorszgban alaptotta az els zrdt, imi rvn pedig szmos csoda trtnt. Hitben rettenthetetlen volt, ezrt az rdg imjnak erejtl fejvesztve meneklt. Ma elssorban rorszg vdszentjeknt tisztelik, de t tartjk pldul a kltk, a fejnk s a npi gygyszattal foglakozk vdszentjnek is. Az rorszgban szletett, m mgis a sktok megtrtsben meghatroz szerepet jtsz Szent Kolumba (521-597) aszktikus, nmegtartztat letvitelvel, illetve csodinak s prfciinak erejvel tudott risi befolyst gyakorolni kortrsaira. A npi hagyomny ppen ezrt gy tartja, hogy zte ki az rdgket Skcibl, s az irnta rzett tisztelet mr elg is mind a mai napig ahhoz, hogy erre a fldre vissza se trjenek soha tbb. Az aranymvesek, lakatosmesterek s kszerszek vdszentjeknt szmon tartott Szent Dunstan (909-988) pspk szigor kvetkezetessggel lpett fel az erklcstelensggel szemben, akr kzemberrl, akr pedig kirlyrl volt sz. Emberi mltsga, tartsa s ers hite sokakat visszatrtett a j tra, elzve hveitl a gonoszt. Legendja szerint egy alkalommal harapfogval tpte ki az rdgt egy emberbl, mskor pedig az orrnl fogva ejtette foglyul a gonoszt. A svbfldi csaldbl elszrmazott Szent Wolfgang (924-994) pspkt a hagyomny szerint Jzushoz hasonlan tbbszr is megksrtette az rdg. A csehek s a magyarok keresztny hitre val trtsben egyarnt szerepet jtsz Szent Wolfgangnak az rdggel folytatott legends kzdelme tulajdonkppen nem ms, mint a pognysggal szembeni kzdelmnek a jelkpe. Az erdszek vdszentjeknt tisztelt Gualbert Szent Jnos (993-1073) a hagyomny szerint nagypnteken egy gyilkosbl kizte az rdgt, ezrt a mvszeti brzolsokon gyakran jelentettk meg gy, hogy lbaival ppen az rdg testt tiporja el
A kzpkor ksbbi szzadaiban az rdgkkel kapcsolatos npi hiedelmek s egyhzi tantsok elssorban abban a tekintetben klnltek el egymstl, hogy mg a npi hiedelmekben a gonosz konkrt alakot ltve vgezte rt tevkenysgt, addig az egyhzi tantsok szerint az rdg alattomosan, a szellemet megszllva tette kiszemelt ldozatt ellenszeglv a keresztny hittel szemben. A skolasztika atyjaknt emlegetett Szent Anzelm (1033-1109) pspk s egyhztant nagy szerepet jtszott a ppk hatalmnak megerstsben a vilgi uralkodkkal szemben. Fellpett a rabszolgatarts ellen, illetve szembeszllt a szerzetessg krben tapasztalhat fegyelmi lazulssal is. A szerzetesek krben terjed vilgias letformt a gonosz ksrtsnek tekintette, ezrt gy tartottk, hogy a szigor fegyelem visszalltsa rvn szabadtotta meg ezeket a szerzeteseket az rdg hatalmtl. Szent Krisztina (1150-1224) "a csodlatos" szz, a mai Belgium terletn szletett. Huszonkt esztends volt, amikor klns, grcss roham trt r, majd sszeesett. Mivel halottnak hittk, ezrt nyitott koporsban bevittk a templomba, hogy gyszmist mondjanak a lelki dvrt. A templomban Krisztina vratlanul fellt koporsjban s lassan a templom mennyezetig lebegett (levitci). A hvk ijedtkben kiszaladtak a templombl, a pap azonban ottmaradt, s megprblta rbeszlni a lnyt, hogy bocstkozzon al, azonban azt felelte, hogy a bns emberi testek kigzlgstl meneklt oda. Elmeslte a papnak mg azt is, hogy valban meghalt, elbb a pokol tzre kerlt, onnan a purgatriumba, vgl pedig a mennyeknek orszgba emelkedett. Az lltotta, hogy azrt engedett meg neki onnan a fldre val visszatrs, hogy imdkozhasson a tisztttzben szenved lelkekrt. Ksbb lakatlan helyekre hzdott, rongyokban jrt, idnknt g kemenckbe bjt, de testt nem perzseltk meg a lngok. Szemlye egyhzi krkben nagy nyugtalansgot keltett. Voltak olyanok, akik szerint Krisztint megszllva tartotta az rdg, msok szerint ppen ellenkezleg, mert a fohszaival az, aki kpes a bns lelkeket kiszabadtani a Stn hatalmbl.
Az rdgk s a tlvilgi gonosz ltezsbe vetett meggyzds az jkorban sem gyenglt. Emilini Szent Jeromos (1486-1537) azrt szervezett Itlia szerte rvahzakat elhagyott gyermekek, illetve menedkhelyeket zlltt lenyok szmra, hogy megszabadtsa ket az rdg hatalmtl s az rk krhozattl. 1528-ban j szerzetesrendet is alaptott, amely f feladatnak az rvaelltst vlasztotta, nem csoda ht, ha az rvk s elhagyott gyermekek vdszentje, s gyakran gy brzoljk szemlyt a kpzmvszeti alkotsok, amint ppen egy rdg megszllta gyermeket gygyt ki a grcseibl. A VI. Pl ppa ltal 1970-ben egyhztantv nyilvntott Avilai Szent Terzt (1515-1582) klns ltomsai sorn tbbszr is megksrtette a Stn. Karmelita trsninek tbbsge azonban nem akart hinni neki, s ezrt gyakran ztek gnyt belle, m csak addig, amg szemk lttra Szent Terz a levitci (fld fltti lebegs) lmnyben nem rszeslt, mikzben fldntli fny sugrzott az arcrl. Ltomsainak tbbsgben az angyalokkal trsalgott, s mr puszta megjelense is elegend volt brhol ahhoz, hogy onnan a gonosz azonnal eltvozzk. lete sorn szmos kolostort alaptott, misztikus szellem mvei pedig a legjelentsebb spanyol rk kz emeltk. Az 1938-ban szentt avatott Galgani Szent Gemma (1878-1903) szemlye s lete a modern kor hajnaln a kzpkori misztika vilgt idzte fel. A gyenge egszsg s deformlt gerinc Gemma 1899 s 1901 kztt fldntli ltomsok egsz sorban rszeslt. Imdkozs kzben megjelentek testn a stigmk, vagyis Krisztus sebei s a korbcstsek nyomai. Idnknt, mintha a gonosz szellem szllta volna meg, rjngeni kezdett, lekpte a feszletet, vagy sztszaggatta a rzsafzrt. Lucca laki kzl, ahol Gemma szigor, nmegtartztat letet lt, sokan hisztrikusnak vagy bolondnak vltk, de sokan voltak olyanok is, akik meg voltak gyzdve arrl, hogy benne a J s a Gonosz vvja kmletlen kzdelmt.
Forrs: demonok.gp
|